maandag 9 maart 2015

Healthy sinless guilt-free cake

Internet staat tegenwoordig vol recepten voor suikervrije taarten op basis van kikkererwten, aubergines en andere verrassende ingrediënten die ik liever niet in mijn taart heb zitten. Maar door de razend enthousiaste teksten die erbij staan, waarin wordt beloofd dat je de kikkererwten ÉCHT NIET PROEFT en een schepje honing en een geprakte dadel de taart NET ZO LEKKER maken als een taart met suiker word ik toch iedere keer weer overtuigd om de keuken in te duiken.

Cacao nibs, dadels, amandelmeel, geprakt fruit, kokosolie.. niet bepaald ingrediënten die goedkoop zijn. Des te pijnlijker het keer op keer weer is als de taart uit de oven komt en ik de kikkererwten wel degelijk proef (echt, ik had de erwten net zo goed regelrecht uit het potje kunnen opvreten, had me een hoop geld en moeite bespaard).

Dus wat ik me de laatste tijd nou afvraag; DOET iedereen nou massaal maar alsof het allemaal zo vreselijk lekker is, of is er iets mis met mijn smaakpapillen?

Laten we zeggen dat recepten met banaan een uitzondering zijn. Het enige suikervrije dat ik namelijk ooit heb gebakken en ik oprecht heel lekker vond was dat van bananenbrood. Je prakt 3 rijpe bananen, doet daar 150 gram amandelmeel, drie eieren en wat bakpoeder bij en je hebt een goede suikervrije basis. Met rozijntjes en walnoten kom je dan al een heel eind. Maar hoe zit het dan met de rest? Hoe kun je een taart zonder overheerlijke smeuïge boter en zonder een flinke schep suiker maar mét kokosolie en peulvruchten nou net zo lekker vinden als een normale taart? Is het omdat je weet dat er geen suiker in zit? Omdat je weet dat je broek de rest van de week niet net te strak zit waardoor je de taart bij voorbaat al meer waardeert en lekkerder vindt? Ik vraag het me echt heel sterk af. Want als het aan mij zou liggen zou ik liever de rest van mijn leven géén taart eten dan dat ik lekker word gemaakt met al die leugens en vervolgens na een uur ploeteren in de keuken en het spenderen van €15 weer teleurgesteld ben.

Hmm jammiee ziet er lekker uit he? Nou dat was het dus NIET

Mocht iemand het antwoord weten of een recept hebben van een gezonde taart die wel te eten is, je bent meer dan welkom om het in te comments te zetten.

Geen opmerkingen: